Terveys,  Yleiset

Neuvoja kaamosmasennuksen välttämiseen

Marraskuu ja talven pimeys pääsi yllättämään allekirjoittaneen! Havahduin marraskuun puolivälissä siihen, että olen jo hetken ollut normaalia väsyneempi ja kaikki työ ja tekeminen tuntuu jotenkin raskaalta. En aluksi tajunnut mistä oli kysymys, kunnes sitten tajusin, että pimeyshän on päässyt taas yllättämään. Noh.. en jäänyt pitkäksi aikaa murhetimaan, vaan rupesin toden teolla miettimään, miten tämän pimeyden ja kaamosmasennuksen voisi saada selätettyä. Nyt kuukautta myöhemmin täytyy sanoa, että olo on paljon pirteämpi ja parempi. Alla on kuusi  niksiä mistä myös sinäkin voit ottaa opiksesi.

Näin vältät kaamosmasennuksen

  1. Tunnista tilanne

    Jotta voit välttää kaamosmasennuksn, sinun tulee aluksi tunnistaa, että sinulla on kaamosmasennusta. Tästä kaikki lähtee liikkeelle. Tunnistaminen on helppoa, kunhan vain itse aluksi pysähtyy hetkeksi ja miettii:

        1. Millainen minun normaali vireyden ja jaksamisen tasoni on
        2. Millainen minun vireyden ja jaksamisen tasoni on nyt
        3. Onko nyt vuoden pimeimpiä aikoja

    Jos vastaukset on a) ihan hyvä, b) ei niin hyvä, c) on – niin tällöin todennäköisesti kärsin kaamosmasennuksesta!

  2. Tee jotain piristävää

    On todennäköisesti pimeää kun lähdet töihin, on todennäköisesti hämärää ja/tai hyvin pian pimeää kun saavut kotiin. Kun näin on, ihmisen on vaikeampi keksiä lennosta jotain piristävää ja kivaa tekemistä. Tästä johtuen kaamoskauden aikana sinun tulee aktiivisemmin miettiä ja suunnitella koska teet jotain piristävää ja kivaa. Pyri varaamaan vähintään kerran tai kaksi kertaa viikossa kalenteriisi jotain tämän suuntaista. Voit varata ajan vaikka elokuviin, uimahalliin, mene kaverisi kanssa pelaamaan sulkapallo, tai mene vaikka yksin tai kaksin arkipäivänä illallistamaan tuttavasi kanssa. Näin saat arkeen pientä piristystä ja et ehdi murehtia kotona sohvan pohjalla ihan niin paljoa pimeyttä ja saamattomuutta.

  3. Varaa matka

    Matka on helpompaa kun näkee valoa tunnelin päässä. Myös kaamosmasennuksen aikaan, se piristää yllättävän paljon, kun on varannut jonkin kivan matkan mitä odottaa. Vaikka matkaan olisikin kauna aikaa, niin pelkästään se, että se on varannut auttaa siihen, että on hieman pirteämpi. Matkan varaaminen nimittäin aiheuttaa sen, että sitten aikaa alkaa käyttämään matkan suunnitteluun, kohteeseen tutustumiseen ym. Sellaiseen joka saa ajatuksen pois tämänhetkisestä pimeydestä ja ajasta. Jos varattu matka kohdistuu vielä johonkin aurinkoiseen ja lämpimään kohteeseen, auttaa se entisestään kaamosmasennukseen! Matkan ei välttämättä tarvitse olla mikään etelänmatka, myös esimerkiksi nopea viikonloppupyrähdys vaikka Tallinnaan tai Tukholmaan saattaa piristää pidemmäksikin aikaa. Matkailua näin etätöiden kulta-aikaan kannattaa harjoitella myös kotimaan sisällä. Voit esimerkiksi lähteä torstaina toiseen kaupungiin viikonlopuksia, tehdä perjantain hotellihuoneesta töitä ja sitten nauttia täyspitkän viikonlopun uusissa maisemissa.

  4. Syö hyvin

    Usko tai älä, tutkimusten mukaan kaamosmasennukseen auttaa todella paljon syöminen! Talviaikaan ihminen ei saa kaikkia vitamiineja (Etenkään D-vitamiinia) niissä määrin luonnosta mitä ihminen tarvitsee. Tästä johtuen varmista ensinnäkin vitamiinien saanti. Lisäksi varmista että syö reippaasti ja terveellisesti lounaalla ja päivällisellä, sillä ihminen kuluttaa enemmän energiaa talvisin, sillä ulkona rämpiminen useina vaatekerroksineen ja kylmyys muun muassa kuluttaa enemmän.

  5. Näe kavereita

    Talvisaikaa kaamoksen keskellä saattaa helposti unohtaa kaverit. Näe extraefforttia siihen, että näet kavereita. Muista, että voit nähdä niitä myös arkisin vaikka töiden jälkeen äfterwörkkien merkeissä – tai käyden vaikka elokuvissa. Kavereiden näkeminen piristää erittäin paljon ja saa ajatukset muualle. Kannattaa myös muistaa, että talvisin kaikki on ns. Samassa tilanteessa ja todella monella on normaalia enemmän tyhjää kalenterissa, sillä kaamosaikaan ei ole hirveästi joulun pyhiä lukuunottamatta ihmisillä hirveästi ohjelmaa.

  6. Aloita uusi harrastus

Itse aloitin harrastamaan maalaamista, joka saa ihanasti ajatukset muualle, aina silloin kun olen kotona ja haluan päästä kaamosta pakoon. Ostin Clas Ohlsonilta aloittelijasetin akryllimaaleja kuukausi sitten, jonka jälkeen löysin kerrostaloni vintiltä hylätyn hyllykön, jonka välilevyjä olen nyttemmin käyttänyt maalausalustoina. En muistanut että maalaaminen voikin olla näinkin inspiroivaa ja hauskaa. Olen edellisen kerran maalannut varmaan ylä-asteella. Nyt olen hieman hurahtanut tähän ja ostanut paljon eri pensseleitä, pesusieniä, akryllivärejä ym. Joiden käyttöä pystyn harjoitella kotona. Sinun ei ole pakko alkaa harrastamaan maalausta, mutta voin kyllä lämpimästi suositella. Kynnys lähteä kokeilemaan maalaamista on todella pieni, sillä maalit maksaa todella vähän, ja liikkeelle pääsee ilman sen suurempaa kokemusta. Lisäksi YouTube on pullollaa erilaisia opetusvideoita ym., joiden parissa pystyy viettämään pitkiäkin aikoja.

Yhteenveto

Näillä kuudella niksillä olen itse saanut paljon lisää pirteyttä, valoa, hauskuutta ja sisältöä kaamoksen keskelle! Suosittelen myös sinua harkitsemaan näitä ja jakamaan omia niksejä.

Tässä vielä kuva ensimmäisestä akryyllivärimaalauksesta minkä sain aikaan, kun aloin maalaamaan vintiltämme löytyneeseen hyllyyn:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.