Terveys

Kesäksi kuntoon! Parhaat lisäravinteet?

Olen nyt istunut kotona noin kolme kuukautta take-it-or-leave-it putkeen tämän coronan takia ja olen tehnyt aiiiiivan liian vähän mitään urheilullista. Huomasin että minun vatsa on alkanut pömpöttämään ja muutenkin energiatasot olleet normaalia matalemmalla, kunnes havahduin: En ole käynyt lenkillä, salilla tai muutenkaan missään jumpissa tänä aikana! Ehkä maksimissaan kerran yhden ystävän kanssa. Kauheinta tässä on se, että tajusin myös samalla että kesä alkaa viikon päästä ja kesälomat kuukauden päästä!!

Päätin siis aloittaa projektin “kesäksi kuntoon”. Kiirehän tässä tulee joten päätin lueskella netistä parhaita vinkkejä miten saada liikakilot nopsaa pois ja miten treenaamisesta saa eniten irti. Kuukausi on aivan liian lyhyt aika, joskin kuukaudessakin voi saada tuloksia irti mikäli jaksaa vain panostaa ja jättää muut herkuttelut sitten myöhemmälle. Ajattelinkin tässä jakaa omia löydöksiä minkä pohjalta nyt heti maanantaina aloitan treenit:

  1. Ruokavalio pitää olla kondiksessa – eli kaikki ylimääräinen rasva ja herkku tulee jättää pois. Tämän suhteen ei täydy olla ehdoton, joskin mitä nopeammin pystyy jättämään kaiken turhan pois, sen parempi.
  2. Juokseminen lienee yksi parhaista (ja halvimmista!!) urheilunmuodoista mikäli painoa haluaa pudottaa. Kaikki muukin aerobinen liikunta on erittäin suositeltavaa.
  3. Treenaa joka päivä (tai ainakin melkein joka päivä) jotain lihasryhmää antaen edellisen lihasryhmän palautua.
  4. Syö lisäravinteita jotta palaudut nopeammin ja saat tarvittavia ravintoaineita lihasten kasvattamista ajatellen.
  5. Rakenna rutiini treenaamisen ympärille, eli ei auta että pari päivää treenaat kovasti ja sitten taas seuraavalla viikolla vähän. Treenaa mieluummin säännöllisesti vähän, kuin epäsäännöllisesti paljon.

 

Itselleni oikeastaan kaikki em. on jo entuudestaan jokseenkin tuttua ja tiedossa, e.g. syö hyvin, juokse jne.. Ei varsinaisesti mitään uutta, joskaan lisäravinteita en ole koskaan syönyt enkä niistä mitään tajua. Ajattelin kuitenkin kokeilla tällaista Fast Whey+ lisäravinnepussukkaa (huom! Tämä EI ole mainos – en ole missään kaupallisessa yhteistyössä tämän tuotteen kanssa) jossa on noin 20 annosta (maksoi noin 16€). Tämän pitäisi auttaa treenistä palautumiseen joka puolestaan auttaa sitten siihen että jaksaa taas seuraavana päivänä lähteä urheilemaan kun lihakset on jo ehtinyt palautua. Tässä tuotteessa näyttäisi olevan paljon proteiinia (hyvää lihaksille!!) ja paljon muita jotain ravinteita mistä ei mitään hajua. Ajattelin nyt kokeilla tätä ja kommentoida vaikka sitten kokemuksiani 🙂 Tuotetta pitää sekoittaa noin 1dl noin 5dl nestettä (maitoon, veteen, mehuun tms..). Itse olen sekoittanut tätä maitoon koska jotenkin tuntuu etoavalta laittaa mehuun??? yhtään mitään jauheita ja taas veden kanssa siitä saattaisi tulla turhan mauton. Täytyy sanoa että tuote ainakin maistuu hyvälle maidon kanssa.

Eli ajattelin nyt kuukauden verran seurata painoani ja kroppaa samalla kun käyn joka toinen päivä lenkillä ja joka toinen päivä kuntosalilla tekemässä lihasmassaa. Samaan aikaan syön tätä lisäproteiinihommelia ja pyrin syömään vähemmän kaikkia herkkuja yms. Coronatilanne sikäli helpottaa tilannetta että teen joka päivä työt kotoa, joten voin työpäivän ohessa valmistaa itselleni terveellisen lounaan ja illallisen valmiiksi 🙂

Miten olet itse valmistautunut kesään? Tiedätkö näistä lisäravinteista jotain järkevää jaettavaa? E.g. kannattaako tätä “superior absroption post-workout” jauhetta syödä?? jaa kokemuksia kommentoimalla alle 🙂

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.