Terveys

Kevyt Ruokavalio

Kesän ja rantakelien lähestyessä olen miettinyt miten voisin päästä nopeasti, tai ainakin jollakin lyhyt-keskipitkällä aikavälillä parempaan kuntoon. Olen nyt lukenut lukuisia oppaista kevyestä ruokavaliosta, kuntoilusta, nukkumisesta yms. mitkä vaikuttavat yleiseen hyvinvointiin ja kuntoon. Isoin ongelma tässä on AIKA. Nykyinen päivärytmini ei vain mahdollista sitä että voisin syödä kevyttä ruokavaliota tai urheilla joka päivä tai nukkua pitkään. Ruokavalioni tällä hetkellä on se mitä Wolt pystyy toimittamaan ja mitä eineshyllystä löytyy kaupasta. Puolestaan urheilu tulee kysymykseen vain max. kerran viikossa!

Noh.. asian ei kuitenkaan välttämättä pidä olla näin! Nimittäin tässä ongelmassa (ainakin ilmeisesti) auttaa hyvä suunnittelu. Eli niinkuin usein kuuleekin – hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Eli päätin ottaa tästä opiksi ja suunnitella itsellani kevyen ruokavalion (urheilun sijaan). Tulin siihen lopputulokseen että mitkään nopeat dieetit tai peliliikkeet kuntosalilla ei tuo tulosta pitkällä aikavälillä. Toki jos vetää lyhyellä aikavälillä treenit aivan överiksi ja syö pelkkiä ituja – niin kai sitä ehkä sitten parempaan kuntoon pääsee, mutta siinä samalla menettää mielenterveyden. Hyvä kunto tosin vaatii aina myös urheilua ja tietysti oikeaa ruokavaliota. Ruokavaliolla on ehkä helpointa tähän juuri vaikuttaa, koska ihminen syö ruokaa joka päivä!

Eli tulin siihen lopputulokseen että jos alan syömään astetta kevyemmin, niin ainakin keskipitkällä aikavälillä pitäisi muutosta alkaa näkyä. Jos saan tämän onnistumaan niin tuohon kylkeen ajattelin sitten töräyttää muutaman spinningtunnin tai kuntosalin viikossa. Eli t.s. lähden tähän pitkän aikavälin strategialla sen sijaan että tekisin jotain täyskäännöstä elämässäni. Tätä varten tutkin internetin syövereitä (luin käytännössä “kaikki” ulkomaalaiset sivustot mitkä käsittelevät kevyttä ruokavaliota ja miten syödä terveellisesti). Löin oppimani yhteen:

Kevyt ruokavalio – 7 vihjettä:

Ensimmäinen vihje:

Syö hyviä hiilihydraatteja enemmän kuin pahoja hiilihydraatteja. Kevyt ruokavalio pitää sisällään paljon viljatuotteita, kasviksia, maan antimia yms. luonnossa kasvavaa. Vältä sitä ettet ollenkaan söisi hiilihydraatteja!

Toinen vihje:

Syö proteiinia, mutta älä vedä överiksi. Hyviä proteiinien lähteitä ovat esimerkiksi pavut ja pähkinät. Proteiinia saa myös rahkoista, joskin kannattaa varmistaa että niissä ei ole överikseen hiilareita.

Kolmas vihje:

Syö enemmän pehmeitä rasvoja vs. kovia rasvoja. Kovat rasvat ovat huonoksi elimistölle ja niiden lähteitä ovat usein elukat. Pehmeää rasvaa kevyeen ruokavalioon voi etsiä kasviöljyistä, kalasta, siemenistä ja mm. manteleista. Avokado myös ihana pehmeän rasvan lähde. Muista myös kananamuna!

Neljäs vihje:

Priorisoi täyjyvää e.g. tummien leipien ja vaaleiden paahtoleipien yli!

Viihdes vihje:

Syö paljon hedelmiä, kaiken sorttisia.

Kuudes vihje:

Mieti myös mitä juot! Jos juot jatkuvasti sokerisia limuja niin se kyllä tuntuu luissa ja ytimissä ja limpparia saattaa välillä hörppiä päivän mittaa huomaamatta useita litroja. Kannattaa siis juoda vettä kun on jano. Vettä voi myös ns. “pimpata” laittamalla sinne sitruunaa, limeä tms. maan anninta (kurkkua?) joka tuo veteen hieman enemmän flavoria tekemättä siitä kuitenkaan sokerista.

Seitsemäs vihde:

Vältä suolaa. Suola tukkii verisuonia ja on huonoksi sydämellesi.

Eli näin summa summarum tämä tarkoittaa minun kohdallani sitä, että priorisoin kasviksia, lisään munaa yms. proteiinien ja hyvien rasvojen lähteitä. Ruokavaliostani pyrin jatkossa eliminoimaan pitkälti rasvaiset nakit mitkä ovat lempiruokani hehe… (ranskalaiset nakeilla). Pyrin myös juomaan vähemmän energiajuomia mitkä ovat nykyään osa minun “raskasta ruokavaliotani”.

Eli t.s. täältä tullaan kevyt ruokavalio! Next step, kuntosali?
Jos sinulla on omia kokemuksia / vinkkejä hyvistä kevyistä (ja kesäisistä?) ruokavalioista niin kommentoithan alla olevaan kommenttikenttään 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *